• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 16 شهریور 1398
کد مطلب : 77261
+
-

ابطال  ۷۷۷پروانه چرا در چهارمحال وبختیاری

در استان چهارمحال و بختیاری
ابطال  ۷۷۷پروانه چرا در چهارمحال وبختیاری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری گفت: از ابتدای امسال ۷۷۷ پروانه چرا در این استان به دلیل تخلف، آماده ابطال شده است.

به گزارش ایرنا، علی محمدی مقدم در گردهمایی سراسری مدیران مراتع سراسر کشور افزود: هم اکنون ۱۶ هزار فقره پروانه چرا در استان صادر شده است و مدیریت مراتع در ۳۳۰ هزار هکتار از عرصه های مرتعی استان اجرا می شود.
وی گفت: وسعت عرصه های طبیعی استان یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار عرصه های جنگلی و مرتعی است که ۶۶ درصد این عرصه ها در اختیار بهره برداران قرار دارد.

به گفته وی، سال گذشته ۸۰۰ پروانه چرا آماده ابطال بود که با بررسی‌های انجام شده ۱۷۰ پروانه ابطال شد.
محمدی مقدم با تاکید بر اینکه بهره برداری بیش از ظرفیت مراتع و چرا مفرط دام از مهمترین عوامل تخریب مراتع استان است، افزود: مدیریت چرا دام یک برنامه اولویت دار است که باید با توزیع بذر و علوفه یارانه ای فشار دام را از مراتع کم کرد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز در این گردهمایی با تاکید بر اینکه مدیریت مرتع در چند سال گذشته به کما رفته بود، گفت: در این دوران وظایف اصلی که حفظ و حراست و توسعه مراتع بود رها شده بود.
غلامحسین نصیری افزود: یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار از عرصه های استان معادل ۶۶ درصد عرصه استان مراتع است که این مراتع دارای حساسی خاص هستند.

وی با اشاره به اینکه این استان حوزه آبخیز ۳ حوزه کارون، زاینده رود و دز است و سهم مهمی در تولید و تامین آب کشور و استان های همجوار دارد، افزود: تا توجه به حوزه آبخیز و همچنین توسعه مراتع یکی از اولویت های این اداره کل در استان است.
وی گفت: امسال ۱۱ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های بیومکانیک و ۳۰ میلیارد ریال نیز برای اجرای طرح های بیولوژیک در ۲۶ حوزه آبخیز استان در راستای اجرای عملیات اصلاح و احیا مراتع از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اختصاص داده شد. نصیری تصریح کرد: مدیریت مراتع یکی از مشکلات مهم در استان است که باید بیشتر در این زمینه برنامه ریزی و فرهنگ سازی در حوزه کنترل کوچ و مدیریت چرا انجام شود. وی گفت: با توجه به اینکه چهارمحال وبختیاری تنها جایگاه طبیعی « کلوس» (کرفس کوهی) است باید با همکاری جوامع محلی و بهره برداران مجلی در حوزه حفظ این گونه و همچنین توسعه کشت و بذرگیری آن تلاش شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری نیز با تاکید بر اهمیت و حساسیت آبخیزداری در استان گفت: ۸۵ درصد عرصه استان جنگل و مرتع است.
علی محمد محمدی افزود: هم اکنون ۶۰۰ هزار هکتار استان مطالعات آبخیزداری انجام شده که با توجه به تعدد حوزه آبخیز اجرای طرح مطالعاتی برای همه  حوزه های آبخیز ضروری است. وی گفت: استان چهارمحال وبختیاری با ۱.۶ میلیون هکتار وسعت ۴۵ حوزه آبخیز وجود دارد که اجرای طرح های آبخیزداری مکانیکی و بیولوژیک و بیومکانیک در استان باید به صورت تلفیقی اجراشود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید